Radosław Drzewiecki w THINKTANK

20-03-2015

« wróć
Radosław Drzewiecki w THINKTANK

W wiosennym wydaniu THINKTANK głównym tematem  jest zarządzanie zmianą.  Eksperci i praktycy odpowiadają na pytanie: Jak skutecznie przekształcać siebie i organizację? Wśród nich Radosław Drzewiecki pisze na temat Strategii Lean, jako skutecznym przepisie na adaptacyjność.

„W jednej z firm z branży elektrycznej, w której odpowiadałem za transformację lean podczas zaledwie tygodniowych warsztatów doskonalenia udało się zwiększyć wydajność linii produkującej wyłączniki niskiego napięcia aż o 60%. Z entuzjazmem przedstawiliśmy więc japońskiemu sensei – mistrzowi, który czuwał nad przebiegiem wdrożenia, osiągnięty przez zespół wynik. Sensei stanowczo skrytykował jednak wprowadzone rozwiązanie, twierdząc, że przepływ produktu (tj. fizyczny proces wytwarzania) powinien być realizowany w lewą a nie w prawą stronę.
Byłem przekonany, że żartuje i nie mogłem uwierzyć, iż mimo osiągnięcia tak dobrego rezultatu, zamiast oczekiwanych pochwał i zachwytów usłyszeliśmy, że trzeba coś zmienić. Dwa kolejne dni zdemotywowany i poirytowany zespół przestawiał linie, tak by praca przebiegała w „senseiowy” sposób. Efekt – 60% wzrostu efektywności.
Brak zrozumienia sensu tej zmiany wywołał u mnie wówczas frustrację, poczucie niesprawiedliwości oraz przekonanie o zabijaniu kultury doskonalenia. Ponad pół roku chodziłem nadąsany, przypominając od czasu do czasu kolegom, jak źle zostaliśmy potraktowani. Pewnego dnia mój szef nie wytrzymał i zadał mi pytanie: „Czy naprawdę nadal nie rozumiesz, jaki był sens tej prowokacji? Nasz sensei nie interesuje się jednorazowym wynikiem, tylko wami jako ludźmi. W ten sposób chciał przekonać się czy wy, liderzy zmian, jesteście zdolni do szybkiej adaptacji.” Czułem się wtedy jak dziecko, mimo posiadanego na wizytówce tytułu „Lean Manager”. Nasz japoński nauczyciel znów stał się wielkim mistrzem, przynajmniej w moich oczach. Była to jedna z najlepszych lekcji pokory w moim życiu. Od tamtego czasu wielokrotnie zresztą podnieśliśmy wydajność tej linii. […]”.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze THINKTANK.

Pozostałe newsy

Zamknij